Facebook si-a schimbat misiunea, cea veche fiind depasita

Facebook obisnuia sa repete atat de des scopul retelei sociale, incat cei mai multi reporteri tech o puteau recita din memorie.

Pentru a oferi oamenilor puterea de a impartasi informatii si a face lumea mai deschisa si conectata.

Aceasta este inca misiunea pe care o poti citi atunci cand vizitezi pagina companiei Facebook. Dar, intr-o scrisoare extraordinara publicata recent, CEO-ul Mark Zuckerberg a recunoscut deficientele grave si punctele slabe pe care le-a generat aceasta misiune. Mergand mai departe, a spus el, compania va lua in considerare si ceea ce se intampla dupa ce aceasta retea conecteaza oameniii – si va incerca sa gestioneze aceste efecte pentru binele tuturor.

In vremuri ca acestea, a subliniat Zuckerberg, cel mai important lucru pe care Facebook il poate face este de a dezvolta infrastructura sociala pentru a oferi oamenilor puterea de a construi o comunitate globala, care sa functioneze pentru noi toti.

Cu toate ca nu ofera o definitie a acestei infrastructuri sociale, Zuckerberg propune cinci obiective care vor trebui atinse in perioada urmatoare, canalizandu-si eforturile pentru a ajuta utilizatorii sa construiasca comunitati de sprijin intre membrii acesteia, sigure, informate, angajate civic si atotcuprinzatoare.

In ultimii zece ani, Facebook s-a concentrat pe conectarea prietenilor și familiilor, scrie Zuckerberg. Odata cladita aceasta temelie, ne vom concentra atentia pe dezvoltarea infrastructurii sociale pentru comunitate.

In ceea ce priveste obiectivele de a face utilizatorii sa fie mai informati si implicati civic, Facebook promite schimbari majore. Compania a fost criticata in presa incepand cu alegerile prezidențiale de anul trecut, cand numeroase farse si dezinformari s-au raspandit viral pe platforma si probabil au contribuit la victoria surpriza a lui Donald Trump. Zuckerberg a luat initial in desconsiderare faptul ca Facebook a jucat un rol in aceste alegeri, numind ideea ca fiind „nebuna”. Este clar ca de atunci si-a schimbat opinia, acum fiind de parere ca societatea ar trebui sa faca mai mult pentru a combate dezinformarea.

Iar legat de acest ultim aspect, Zuckerberg in sfarsit recunoaste adevarul incomod despre cea mai mare retea sociala din lume. Crescand la 1,86 miliarde de utilizatori, Facebook ne-a si expus la foarte multe puncte de vedere politice extreme. Este adevarat, nu de una singura. Radioul, televiziunea prin cablu, ziarele, Twitterul, toate au avut un rol in acest proces. Insa, din cauza dimensiunii sale, contribuția Facebook la aceasta problema este exponential mai mare. Iar Zuckerberg este mai determinat ca oricand sa o rezolve. Primul pas a fost facut, asumandu-si adevarul, chiar daca acesta nu este confortabil.

In anul 2015, cand deja era evident pentru toata lumea ca Facebook devenise cel mai important distribuitor mass-media din lume, declaratia sa de misiune trebuia updatata pentru a reflecta propria-i responsabilitatea in informarea utilizatorilor. Zuckerberg vorbeste adesea despre Facebook ca si urmatoarea evolutie a ziarului, dar pentru a fi cu adevarat mostenitorul ziarului, misiunea sa nu se poate opri la a face lumea mai deschisa si conectata. Trebuie sa faci lumea si mai inteligenta, de asemenea!

Binenteles ca niciodata nu este prea tarziu ca Facebook sa isi asume o anumita responsabilitate pentru efectele pe care platforma o are asupra lumii si sa treaca la actiune, asa cum si-a propus compania in 2016. Dar in minte ne apare inevitabil intrebarea, ce efecte s-ar fi produs daca acest demers ar fi fost initiat mai devreme?

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *