DOOM PS4 – o recenzie de la un fan al seriei

Recent am pus mana pe jocul DOOM, dezvoltat de catre id Software si publicat de catre Bethesda Softworks. Este al 4-lea joc din serie dupa DOOM, DOOM 2 si DOOM 3.
Mie personal imi displac denumirile identice ale unui joc nou cu unul vechi, ma fac sa cred ca au lansat un remake al lui DOOM si nu un joc nou. DooM asa cum probabil stiti a fost unul dintre pionierii genului shooter, un joc care la vremea sa a fost apreciat si este considerat unul dintre cele mai bune jocuri create vreodata.

Gameplay

Noul joc DOOM, cel din 2016 este cladit avand jocul DOOM cel clasic in minte astfel ca mecanici de genul reincarca arma, aim down sights sau chestiuni de genul melee si kill obtinut cu surinta nu exista. Mie imi place sa le consider noob mechanics, dar Cristi mereu ma atentioneaza ca fiecare joc este fun in felul sau abordand mecanicile din viziunea producatorului. In fine mai mult decat mecanicile bazate pe skill si indemanare este mecanica de tip spune-mi ce folosesti ca sa iti spun ce primesti, iar voi probabil va intrebati, cum adica ba desteptule? Cine a auzit de astfel de mecanica?
Dati-mi voie sa explic. In joc daca omori o creatura cu drujba, primesti munitie, daca omori o creatura cu arma, primesti bonusuri de sanatate sau armura. Da, era sa uit, de fapt nu am uitat, am pastrat asta la final, jocul este atat de bazat pe indemanare incat daca esti bun si joci bine iti refaci viata si armura din kill-urile pe care le faci pentru ca pachete de armura si de viata sunt lasate in urma de monstri atunci cand le dai obstescul sfarsit.

Mai exista o chestiune numita Glory Kill care functioneaza simplu, impusti monstrul respectiv pana cand ajunge sa palpaie albastru cu portocaliu, adica practic iti indica faptul ca poti face acest glory kill care este un mod brutal de a sfarsi existenta scarbavnicului inamic, practic ii smulgi o mana sau un picior, ii dai un pumn in gura de-i sar dintii etc.
Deci v-ati prins, jocul este un shooter veritabil in care trebuie sa supravietuiesti unui numar din ce in ce mai ridicol de monstri ajutandu-te de ceea ce ai la indemana. Un arsenal de arme care mai de care mai violente si distructive cum ar fi Drujba, Combat Shotgun, Lansator de rachete si bineinteles indisputabilul, legendarul si neegalatul BFG (BIG FUCKING GUN daca va reamintiti). Pe langa aceste aspecte id Software a introdus si elemente de rpg cum ar fi imbunatatirea armurii, upgrade-uri de arme samd.

Poveste

Actiunea se petrece pe o baza industriala de pe Marte, unde, omenirea in criza de resurse, a descoperit o sursa de energie infinita si regenerabila. Insa exista un mic inconvenient, aceasta provine din iad, iar cei care administreaza aceasa baza industriala au deschis o poarta interdimensionala intre planeta si locul cu pricina.

Printre alte descoperiri de acest tip apare si protagonistul, Doom Marine sau Doom Guy cum ne-au obisnuit jocurile precedente, insa aici, acesta este portretizat ca fiind un luptator mistic gasit intr-un cosciug impreuna cu o armura la fel de mistica si speciala care ii ofera abilitati formidabile si protectie in lupta impotriva fortelor raului. Astfel ca, pentru a repune lucrurile scapate de sub control pe picioare, administratorul bazei industriale il trezeste pe protagonist care imediat isi gaseste armura. O echipeaza si da drumul la macel in stanga si dreapta intr-un mod incredibil de fun asa cum veti descoperi cand veti juca jocul. Mai multe despre poveste nu va voi divulga insa mie mi-a placut, nimic complicat, doar un pretext simplu si satisfacator pentru a reveni inca o data la formula de succes din DOOM, kill many demons and have fun.

Grafica

Grafica este adusa in DOOM de catre copilul minune al lui id Software, motorul grafic id Tech 6, aducand din nou iluminare si umbre dinamice de o calitate extrema, surprinzand foarte bine detalii precum sangele, bucatile de monstri care sar de la impactul cu gloantele de shotgun, animatii cat se poate de organice si autentice. Mediile inconjuratoare sunt deosebit de detaliate si de bine puse la punct, fiind o placere sa admiri fiecare bucatica din decor, daca apuci si nu esti retezat de vreun inamic mai rau intentionat. Arata nemaipomenit fata de ce gasim astazi pe piata si functioneaza tot la fel, nemaipomenit. Grafica este la inaltime si pe consola.

Atmosfera

Atmosfera jocului se vrea a fi infricosatoare, insa cu doze mari de adrenalina tinute la cote inalte de coloana sonora, un rock greu, instrumental care se dezlantuie atunci cand protagonistul se apuca sa nenoroceasca tot ce este in jur pentru a-si indeplini obiectivul.

Multiplayer

Ca orice joc care se respecta DOOM are si multiplayer, multiplayer din nou bazat pe elemente si mecanici de shooter old school, aducand mult cu Quake 3 Arena, un produs tot id Software.

Concluzie

Concluzia e simpla, ia jocul si decide pentru tine daca iti place, mie mi-a placut, a fost o gura de aer proaspat si fun cu elemente vechi care mi-au adus aminte de jocul vechi si ce era bun, mi-a trezit o nostalgie daca vreti.

DOOM – Trailerul de lansare

Articol scris de Sebastian.